Een slechte review online kan een effect hebben op het imago van uw onderneming en bijgevolg op de werking van uw onderneming.
Recht op vrije meningsuiting
Het schrijven van dergelijke reviews valt onder het recht op vrije meningsuiting. Gezien dit een grondrecht betreft, kan het slechts in weinig gevallen beperkt worden, maar het kan!
Beperking van het recht op vrije meningsuiting
Een persoon die een beoordeling maakt over uw onderneming mag geen onwaarheden schrijven en moet zijn beoordeling baseren op zijn eigen ervaring. Zelfs al is er sprake van een slechte ervaring, dan nog dient de beoordeling redelijk te zijn:
- Men mag geen beoordeling schrijven op de manier die het meeste schade berokkent aan de beoordeelde onderneming
- Men mag geen beoordeling schrijven louter en alleen om de onderneming te schaden
- Men mag uw onderneming een nadeel bezorgen dat volledig in wanverhouding staat t.a.v. het voordeel dat de beoordeler kan verkrijgen uit het schrijven van de review
Een persoon die een review schrijft zonder ooit zelf een ervaring te hebben gehad met uw onderneming is sowieso vals en verboden.
Hoe kan men een 'foute' review aanvechten?
Vooreerst kan men de beheerder van de website waarop de review werd gepost aanschrijven om te vragen de review te verwijderen. Als dit geen soelaas brengt, kan men naar de rechtbank stappen met het verzoek de review te laten verwijderen. In een gerechtelijke procedure kan eveneens eens schadevergoeding worden gevorderd voor eventueel geleden imagoschade.
Een andere optie is het opstarten van een strafrechtelijke procedure wegens laster en eerroof.